Krętlik

Morskie, zatokowe, szuwarowe, rekreacyjne, turystyczne, samodzielne, rodzinne, towarzyskie i każde inne...

Moderator: Zygmunt Skibicki

Krętlik

Postprzez Zygmunt Skibicki » Pt, 26 maja 2017, 17:47

Wszystkie liny przewlekane pod obciążeniem przez kluzy, kipy czy bloczki ulegają skręceniu. Jedne skręcają się bardziej, inne mniej, ale całkowicie odpornych na skręcanie się lin... jeszcze nie wymyślono. Najbardziej podatne na skręcanie są liny kręcone...

Gdy ciągnie się fały, szoty, brasy czy inne przechodzące przez bloki czy zblocza liny olinowania ruchomego, problemu w zasadzie nie ma, ale gdy podnosimy jakiś spory ciężar(*) na bomie ładunkowym i wpleciony w talie rener jest mocno naprężony, to jego skręcanie musi powodować obracanie się haka na końcu, a więc także ładunku na nim zawieszonego, co bywa w sposób oczywisty niewygodne, albo nawet groźne dla jachtu, ładunku i manewrujących nim ludzi. Najłatwiej zabezpieczyć ładunek przed obracaniem się przez założenie pomiędzy koniec renera a hak ładunkowy... krętlika właśnie. Krętlik to dwa ucha połączone swobodnie skrętnie względem siebie.

Uwaga: zanim zastosujemy krętlik, zawsze trzeba się upewnić, że jego wytrzymałość na rozerwanie jest wystarczająca!

[ img ]

Krętlik zwykły.

[ img ]

Snapszekla z krętlikiem - spełnia rolę krętlika i haka do zawieszania ciężaru.

Krętliki do lin dobiera się rozmiarami uszu, ale najbardziej istotna jest wytrzymałość na zerwanie co najmniej taka jak liny. Stąd do poważniejszych zadań wynika potrzeba używania krętlików wyłącznie atestowanych.

[ img ]

Atestowany, łożyskowany krętlik alpinistyczny używany głównie do transportu worów ze sprzętem na wielkich ścianach wspinaczkowych oraz do prac wysokościowych.

Krętliki robi się różnej wielkości: od drucianych mikro krętlików wędkarskich chroniących żyłkę przed skręcaniem na skutek kręcenia się w wodzie błystki, blachy czy woblera, po potężne, kute i atestowane krętliki żurawi portowych.



(*) - na przykład stacjonarny silnik jachtu...
Zygmunt Skibicki
Mundek
 
Posty: 10918
Dołączył(a): So, 29 maja 2004, 21:56
Lokalizacja: Łódź

Powrót do Żagle

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości